War on Everyone
Plot
Twee agenten, Terry Monroe (Alexander Skarsgård) en Bob Bolaño (Michael Peña) nemen het niet zo nauw met de regels. Ze zijn corrupt en stelen van de criminelen die ze aan zouden moeten houden. Van één van deze criminelen horen ze over een overval, waar ze ook een slaatje uit proberen te slaan. Hierdoor komen ze tegenover een gevaarlijke crimineel te staan, James Mangan (Theo James) die niet onder de indruk is van de mannen. Ze moeten proberen hem tegen te houden en het gestolen geld terug te krijgen, voordat hij hen kan vermoorden.
Wanneer wil je de film kijken?
Het is een actie comedy, die soms wat zwaar aan de actie-kant valt, en dan weer meer naar de komedie neigt. Als je een ontspannen film aan wil zetten waar je af en toe om kan lachen is het een aanrader.
Recensie
De introductie van de film doet vermoeden dat de film een parodie probeert te zijn van de vele jaren ‘80 televisieseries met actie. Het begint erg grappig, en in een hoog tempo, maar die snelheid gaat snel verloren. De balans tussen grappen en serieusheid is een beetje matig, en er is geen eenduidige sfeer. Soms probeert de film een Guy Ritchie film te zijn met snelle, slimme dialogen en over de top actie, maar soms lijkt het ook alsof er een serieuzere kant aan het verhaal zou moeten zitten. Thema’s als kinderporno en verkrachting komen langs, en ik twijfelde erg of dit bedoeld was als grap of als serieus. De beelden doen vermoeden dat alles luchtig moet zijn, maar de daadwerkelijke gebeurtenissen lijken niet bij deze toon te passen. Verder zijn de dialogen en het verhaal prima, maar wordt er voor mij te veel geïmproviseerd, en als dat niet het geval is voelt het wel zo. De actie was best prima, maar daar kan de film niet alleen op teren. Het leek soms op een volledige film gebaseerd op de karakters van Samuel L Jackson en Dwayne Johnson uit de film The Other Guys, en er is een rede dat die grap slechts in de eerste akte van die film werd gebruikt. De acteurs zijn charismatisch genoeg zodat je kan blijven kijken, maar verder is het een film om snel te vergeten.
Spoiler analyse
Regie
De regisseur, John Michael McDonagh, weet niet goed een duidelijke toon te houden, en daardoor komen de emotionele scènes niet aan en de grappige scènes voelen wat vlak. Hij lijkt soms een pure komedie te willen maken, zoals Snatch of een andere vroege Guy Ritchie, maar soms lijkt hij meer een serieuzere film te willen nadoen, zoals bijvoorbeeld The Nice Guys. Als hij had gekozen voor een makkelijk verteerbare stijl met veel kleur en voornamelijk humor dan was het een prima film geweest, of juist een serieuzere en donkere moderne film-noir, dan had ik het zeer waarschijnlijk een betere film gevonden. Nu zocht McDonagh naar balans, en dat evenwicht wist hij niet te bewaren.
Acteerwerk
Toen ik Michael Peña zag in de film hoopte ik heel erg op een iets minder realistische en grappige versie van End of Watch, maar dat werd het niet. Hij was wel grappig, maar kon de film niet echt redden. Dit komt ook omdat hij nooit mag reageren, en zelfs als een auto opblaast in zijn rug is hij er erg blasé over. Dit geldt ook voor tegenspeler Alexander Skarsgård, die in één scène met een zak over zijn hoofd toegeeft dat hij gemarteld is geweest, en ooit verkracht is. Door die zak over zijn hoofd krijg je niet helemaal door welke emotie hij probeert weer te geven, en door de wisselende structuur van de film weet je niet of dit een grap is of een serieus moment. Hij speelt het voor mijn gevoel serieus, en als je die scène uit de film haalt is het een zeer intense en serieuze scène. Die toon wissel is ook duidelijk in het karakter gespeeld door Skarsgård, want hij kan een domme alcoholist spelen, of een slimme agent, en je weet nooit welke je tegen gaat komen. Alhoewel haar rol kleiner is vond ik Tessa Thompson wel een echt karakter spelen met een diepere laag en wat meer duidelijke emotie. Ze leek in de echte wereld te staan, in plaats van mee te gaan met de stoïcijnse hoofdropspelers. Theo James speelde een prima schurk, maar krijgt ook niet heel veel tijd om zijn karakter te ontwikkelen buiten het feit dat het een sociopatische moordenaar is. Veel talent en potentie, maar niet geweldig uitgevoerd.
Script
Het verhaal was wat matig, vooral omdat het onderzoekende element eigenlijk een beetje wegvalt. Veel kleine subplots komen en gaan zonder indruk achter te laten, en het overkoepelende einddoel verandert halverwege de film. Voeg daar het probleem toe van onduidelijk geschreven karakters en een onsamenhangende toon en dan denk ik dat je het script aan kan wijzen als de grootste rede dat de film niet werkt.