The Gray Man
Plot
Een veroordeelde moordenaar wordt door de CIA uit de gevangenis gehaald om onderdeel te worden van een selecte groep geheim agenten. Als hij op één van zijn missies een andere agent moet vermoorden trekt hij zijn organisatie in twijfel en neemt hij het in zijn eentje op tegen de overheid.
Wanneer wil je de film kijken?
Het is een prima actiefilm met veel creatieve scènes, maar duurt wel lang. Dus als je zin hebt in veel actie waar iets minder focus voor nodig is dan is het een prima avondvullende film.
Recensie
Na een lange tijd op het puntje van mijn stoel te hebben gezeten, door boeiende actie en slim geschoten scènes, werd ik steeds meer afgeleid. De focus weet de film niet helemaal te houden, en de constante spanning zou af en toe wat minder kunnen zodat het publiek tijd heeft om bij te komen. De balans actie en verhaal was dus wat matig. Het verhaal leek niet echt te boeien, al zat de achtergrond wel mooi in elkaar. Ryan Gosling, Ana de Armas en Chris Evans waren erg goed alledrie, en wisten de meeste scènes op zijn minst vermakelijk te houden. Jammer dus dat ik het gevoel had dat de film te lang duurde, en dat al halverwege. Het laatste half uur wist me vooral minder te boeien, en met een matig einde laat de film daarom een mindere smaak na. Prima om per scènes op te zetten, maar niet de moeite voor het geheel.
Spoiler analyse
Regie
Dit is de tweede film van de Russo's na de Avengers, en ze laten vooral zien dat ze moeite hebben met kleiner. De actie was hier nonstop, en dit had waarschijnlijk beter gewerkt als er ook meerdere verhaallijnen waren gebruikt. Nu bleef het tempo hoog, en ondanks de vele wisselende steden was er niet genoeg afwisseling om de kijker te blijven boeien. Als Praag volledig wordt kapotgeschoten en explosies tien minuten van het scherm spatten, dan is het niet meer heel boeiend als we een oud kasteel zien met veel explosies en geschiet. De balans raakt een beetje weg, zelfs al waren er veel leuke regie truuks die langs kwamen. De shaky cam zoals je het kan kennen van de Bourne franchise kwam vaker aan bod, maar afgewisseld met wat meer John Wick-achtige scènes. Toch had ik het gevoel dat er veel geleend werd uit films die hetzelfde concept wat leuker uitvoeren. Kate is een goed recent voorbeeld. Veel korte en krachtige actie afgewisseld met een verhaallijn waarin we een boeiend personage volgen. In The Gray Man was er dus vooral veel doordenderende actie, met een hoofdpersoon die redelijk gewond raakte maar eigenlijk direct weer opkalefaterde. Ik kreeg niet het gevoel dat hij ooit echt in gevaar was na de eerste drie vechtscènes, en dat vlakte de actie wat af waardoor ik nooit meer echt geboeid kon raken. Het laatste kwartier voelde daarom extra lang, want de film was rafelende eindjes aan elkaar aan het binden van plotlijnen die niet echt boeiend waren. Gooi er dan een open einde in voor een potentiële sequel, in plaats van een duidelijke springplank naar de sequel.
Acteerwerk
Actiemannen Chris Evans en Ryan Gosling waren goed, maar dat mag je ondertussen ook wel verwachten. Gosling speelt erg zijn Drive karakter na, en is vooral onderkoeld en stoïcijns. Hij is wel een stuk grappiger dan in eerdere actie werken. Evans heeft na Knives Out duidelijk ontdekt hoe leuk het is om een schmierende superschurk te spelen, nadat hij genoeg in de heldenrol van Captain America was gekropen. Ana de Armas was, juist in tegenstelling tot haar rol in Knives Out, een hardcore dame die duidelijk talent heeft voor actie. In No Time to Die heeft ze natuurlijk al laten zien dat ze kan vechten, maar ook in deze langere rol houdt ze zichzelf meer dan staande. Grappig hoe ze zich verhoudt met de humoristische Gosling, en dat ze de kans krijgt om de straight rol te spelen.
Script
Ik ben blij met de goed geschreven achtergronden van de hoofdrollen, en de wereld waar de film zich afspeelt lijkt afgerond en realistisch. Jammer dan dat het verhaal zelf echt saai was. Het is een agent die verraden wordt door zijn organisatie en als eenmansleger dit verraad tegen moet gaan. Zoals in Mission: Impossible, James Bond en Bourne. Doe er dan een beetje een goede twist in, maar alles is nogal recht toe recht aan. Er zijn spannende momenten, zoals het verraad van de paspoortmaker, maar daarbij hoor je aan de muziek en zie je aan Gosling al dat het niet goed af zal lopen. Dus ook de onverwachte dingen worden voorspelbaar. Veel potentie, minder afgemaakt.