Passing
Plot
Een film over Afro-Amerikaanse cultuur in de jaren ‘20, met een focus van de manier waarop verschillende mensen andere manieren vinden om geaccepteerd te worden door de maatschappij waarin racisme nog openbaar de boventoon voert. Terwijl ze door de stad loopt, in het witte gedeelte van New York, komt Irene (Tessa Thompson) onverwachts haar oude schoolvriendin Clare (Ruth Negga) tegen. Ze doen zichzelf allebei op dat moment voor als een blank persoon, waarmee ze ‘passen’. Hun relatie laat zien hoe het was voor zwarte vrouwen in een America van ruwweg honderd jaar geleden.
Wanneer wil je de film kijken?
Als je zin hebt om dieper in te gaan op een discussie over ras en het verleden, vrij zware onderwerpen die ook wel emotioneel behandeld worden, dan zou ik de film opzetten.
Recensie
Zeker voor de eerste keer op de regisseursstoel is Rebecca Hall vrij zeker in haar aanpak. De film is monochroom opgenomen, wat duidelijk werkt met het overkoepelende thema en de tijdsperiode, en menselijke relaties staan centraal. Hall weet wanneer ze stil moet zijn, en wanneer ze muziek moet gebruiken om emotie op te wekken. De film is een adaptatie van een roman uit 1929 van Nella Larsen, en de complexe thema’s komen volgens mij goed tot hun recht. De film heeft een sterke focus op Tessa Thompson’s Irene, als kijker zien we de gebeurtenissen vooral vanuit haar perspectief, en dat is positief en negatief. De thema’s en het gewicht van deze onderwerpen komen sterk naar voren en kunnen worden uitgediept door deze focus, en de filmstijl past er goed bij, maar soms is een frissere blik misschien nodig. Er zitten duidelijke motieven van jaloezie in de film, maar ik zie nauwelijks een situatie waar ik jaloers op zou kunnen zijn. Irene heeft het constant zwaar. Ze zegt dat ze tevreden is met haar leven maar dat zie je nooit echt terug. Ondertussen benijdt ze haar vriendin Clare (Ruuth Negga), maar ook die zie ik nooit een jaloersmakend leven leiden. Dat brengt het geheel wel wat naar beneden voor mij. De beelden waren erg mooi, en er was duidelijk over de blocking en positionering nagedacht, maar het tempo lag soms wat laag waardoor het af en toe wat saai aanvoelde. Dit heb je ook nodig om thema’s in te laten zinken, maar ik had iets minder meandering willen zien.
Spoiler analyse
Regie
Bij haar regiedebuut is Rebecca Hall heel duidelijk vol met passie en stijl. De Engelse actrice heeft zat ervaring en heeft samengewerkt met grote namen zoals Christopher Nolan, Shane Black en Woody Allen, wat absoluut op haar heeft afgestraald. De film heeft een duidelijke toon en een consequente uitgesproken stijl, die soms misschien iets te subtiel is. De substantie is er zeker, maar wordt soms misschien bijna overschaduwd door de strakke stijlen. Toch is de balans er volgens mij meestal, mede dankzij een slimme keuze in de cast. Het is een moeilijk thema en een intelligent verhaal, en Rebecca Hall laat daarmee zien dat ze veel in huis heeft. Ik ben heel benieuwd naar haar volgende werk.
Acteerwerk
Zowel Tessa Thompson als Ruth Negga waren erg sterk en wisten met hun chemie de hele film te dragen. Vooral Negga kon heerlijk flamboyant spelen en de manier waarop ze Clare speelde voelde heel bewust overdreven. Clare speelde een rol in de film, waardoor Negga een dubbele rol kon spelen. Die gelaagdheid werd soms een beetje weg gestript, en dat is wanneer Negga helemaal tot haar recht kwam. Als Clare een masker afdoet en haar ware emotie naar voren komt voel je dat als kijker zeker. Thompson heeft een soortgelijke rol, maar als kijker leef je de hele tijd met haar mee dus ze heeft minder maskers om af te doen in de film. Toch is haar dubbel, en soms driedubbele rol, goed uitgevoerd. Ze moet een onzeker persoon zijn die zichzelf sterk voordoet voor haar cultuur genoten en ondertussen af en toe zichzelf als blanke voordoet. Moeilijke rollen om te balanceren binnen één personage, maar goed gedaan.
Alexander Skarsgård was een beetje oppervlakkig in zijn rol. Hij kon niet echt diepgang geven aan zijn karakter, en ik wist niet genoeg van hem om te zien of hij grapte of serieus was over rassenkwesties. De finale kwam hard genoeg aan, maar was wel een beetje afgezwakt door deze vaagheid. Dit is meer de schuld van het script, maar ik had ook het idee dat Skarsgard niet echt de diepgang zocht.
Script
Het schrijven, en dus vooral het uitwerken van de thema’s, was goed en redelijk strak gedaan. Er was wat open ruimte gelaten om de acteurs hun interpretaties erop los te laten en emoties in de lucht te laten hangen, maar niet te veel. Voor een vertolking van een boek is het vooral knap gedaan, want er zijn veel moeilijke elementen die samen moeten komen om het verhaal voldoende nuances mee te geven. Ik denk dat de juiste keuzes zijn gemaakt in het schrijfwerk, ook weer dankzij Rebecca Hall. Er zijn kleine frustraties en ongemakkelijkheden tussen Irene en haar werkster bijvoorbeeld, en die hadden mogelijk meer aandacht gekregen in een minder script. Hier speelt het als een subplot op de achtergrond, zodat er constant een nerveuze sfeer blijft hangen, maar er wordt nooit onnoodzakelijk aandacht op gevestigd.