Being the Ricardos
Plot
Lucy Ball (Nicole Kidman), bekend van televisieserie I Love Lucy, beleeft de zwaarste week van haar leven. Ze wordt door de media beschuldigd van communisme, wat uiteraard in de jaren ‘50 als zeer ernstig werd gezien in de Verenigde Staten, de media beschuldigt haar man en tegenspeler Desi Arnaz (Javier Bardem) van vreemdgaan, ze is zwanger zonder dat de producenten het weten, en ze gelooft dat ze het onderste uit de kan moet halen om haar show en huwelijk te redden.
Wanneer wil je deze film kijken?
Voor meer inzicht in het leven van Lucy Ball en de manier waarop ze zichzelf heeft opgewerkt in een lastige periode is deze film uitermate goed om op te zetten. Verder zit er genoeg droge humor in de film zodat het een echte tragikomedie is. Als je klaar bent voor huilen en lachen door elkaar, met oplopende spanningen doorheen de film, dan zit je met Being the Ricardos goed.
Recensie
Nicole Kidman en Javier Bardem spelen de sterren van de hemel als een echtpaar dat elkaar soms volledig haat en soms innig bemind. De relatie wordt op de proef gesteld door geruchten van vreemdgaan, aantijgingen van politieke banden met communisten en het feit dat Lucy Ball zwanger is in het midden van een televisieseizoen. Als kijker moet je maar aannemen dat dit wel de meest heftige week voor Lucy is, maar in mijn achterhoofd hou ik dat regisseur Aaron Sorkin wel houdt van wat dramatisering van de werkelijkheid om spanning op te drijven. Dat doet hij dan ook heel goed, want problemen stapelen op problemen zodat de basispremisse van de film, een sitcom moet worden opgenomen, steeds meer gewicht krijgt en steeds belangrijker wordt voor alle karakters. Het verhaal wordt achronologisch verteld, zodat de kijker meer achtergrond kan krijgen over de relatie van Desi en Lucy, want uiteindelijk gaat het allemaal over hun volatiele relatie zoals de titel van de film doet vermoeden. Het is een sterk verhaal, maar het probeert wel heel veel tegelijkertijd te doen. Er zijn zo veel acute problemen die worden opgeworpen, om nog maar te zwijgen over subplots met chronische problemen zoals misogynisme in Hollywood en de angst voor de Russen in het midden van de vorige eeuw, dat Sorkin soms misschien wat teveel hooi op zijn vork neemt. Toch weet hij uiteindelijk alle eindjes aan elkaar te knopen en een coherent verhaal te vertellen, waar zowel de komedie als de tragedie staande wordt gehouden. Het is een beetje lang soms, met veel monologen en snelle dialogen, maar over het algemeen zit het erg strak in elkaar.
Spoiler analyse
Regie en script
Aaron Sorkin weet vaker vele ballen in de lucht te houden. Als schrijver focust hij vooral op dialogen en monologen, en dat is hier niet anders. Er gebeurt erg veel en alle karakters hebben duidelijk een uitgesproken mening die ze niet achter stoelen of banken schuiven. Sorkin is niet bang om iedereen heel slim te laten klinken en telkens met een kwinkslag te laten reageren. Iedereen probeert de slimste in de ruimte te zijn, en het zijn altijd de helden die uiteindelijk laten zien dat ze de rest onder de duim hebben. Dit was te zien in Molly’s Game en The Trail of the Chicago 7, en is hier niet anders. Het onderwerp vond ik wel erg leuk gekozen en bracht wat meer leven en humor in het script dan in voorgaande regie uitingen van Sorkin. Hij heeft timing goed door in de edit en weet acteurs uit te dagen om het beste uit hun optreden te halen.
Sorkin heeft een aantal leuke vondsten. Zo wordt Lucy niet alleen slim overgebracht door haar snelle spreken, maar zien we als kijker ook wat ze denkt en hoe ze afleveringen voor zich kan zien in haar hoofd. Dit laat zien waarom ze zo’n goede actrice is, en waarom ze probeert iedereen continue beter werk af te laten leveren. Wat ik wel minder vond was de zogenaamde interviews met de acteurs die de oudere schrijvers en producenten voor moeten stellen. Dit haalt je eerder uit de film dan dat je erin wordt getrokken. Toch is het geheel niet slecht, omdat Sorkin tijdens de balanceeract misschien af en toe een steek laat vallen, maar uiteindelijk het slappe koord afkomt met een prima compleet gebreide trui.
Acteerwerk
Opvallend was vooral Nicole Kidman, die een hele eigen draai aan Lucy gaf. Ze was zelfverzekerd over wat ze wil, sterk in haar voorkomen maar er heerst onder dat alles onzekerheid. Ze is onzeker over haar relatie, over haar carrière en over haar komedie. Dit geeft het karakter nogal wat complexiteit en maakt dat ik als kijker echt met haar aan het meeleven was. Ondertussen spelen J.K. Simmons, Nina Ariadna en Javier Bardem sterke tegenspelers die haar genoeg weerstand bieden en Lucille naar een hoger niveau tillen. J.K. Simmons speelt William Frawley, die de oude stijl van entertainment vertegenwoordigt in de film. Hij is een oude Vaudeville professional die ongelukkig lijkt, maar eigenlijk niets liever doet dan optreden. Hij heeft moeite met het geven van complimenten, maar probeert zijn advies te geven waar nodig. Dit alles zit verborgen onder een nukkig karakter en alcoholproblemen, wat je zou kunnen zien als de aftakeling van de oude garde. Ondertussen is Javier Bardem het echte talent, zo lijkt het. Hij kan acteren, hij kan muziek maken, en hij steunt Lucy door dik en dun. Hij duwt Lucille richting een nieuwe carrière en nieuwe hoogtes, zelfs al was dat niet noodzakelijk zijn bedoeling. Hij maakt samen met Lucy een nieuwe manier van acteren en televisie maken in de VS. Dit terwijl hij een immigrant is die zonder Lucy geen kans had gekregen om te acteren, en zeker niet in een prime-time programma. Alle acteurs geven een geweldig optreden en kunnen de gelaagde structuren van Sorkin’s script niet alleen aan, maar verbeteren het ook.
Een leuke reünie van Alia Shawkat en Tony Hale vond ik ook zeker de moeite waard. Ze laten zien dat hun komische timing die ze in Arrested Development hadden geen ongeluk was. Elke keer dat ze op scherm zijn spelen ze oprecht en droog, precies wat de film soms nodig heeft.