AmbuLAnce
Plot
Als Will (Yahya Abdul-Mateen II) wanhopig op zoek gaat naar geld voor dure medische behandelingen voor zijn vrouw komt hij onverholpen bij zijn criminele broer Danny (Jake Gyllenhaal) terecht die hem inhuurt voor "one more" heist. Zoals te voorspellen is gaat dit fout, en het duo beland in een lange en spannende politieachtervolging door L.A., in een ambulance.
Wanneer wil je de film kijken?
Voor typische Michael Bay elementen, zoals explosies, schietgeweld en over de top stuntwerk met flitsend camerawerk, is de film een harde aanrader. Wees wel ook voorbereid op een hoop dom vermaak.
Recensie
In eerste instantie had in echt het gevoel dat Michael Bay weer iets boeiends ging doen. Er zat nogal wat energie in de eerste twee derde van de film, en er waren spannende actiescènes met originele camerabeelden en hoeken. Wat Bay allemaal kan bedenken en filmen nu hij drones tot zijn beschikking heeft is abnormaal, en de nieuwe trukendoos is zeer diep. Toch zijn er in de derde akte een aantal vreemde keuzes, die me doen denken dat Bay een nieuw project had en de edit moest afraffelen. Er zijn kleine montages in de film waarin er vooral veel beelden voorbij komen van verschillende takes, en die zorgen voor hele ernstige continuïteit verwarringen. Misschien dat een minder lange film beter was geweest in dit geval. Toch is er veel om van te houden: Bay als regisseur weet praktische shots met nieuwe cameratechnieken extra spannend te maken, de hoofdrolspelers zijn boeiend om naar te kijken en hebben een goede chemie waardoor ik met ze mee kon leven, en het verhaal is meer dan alleen het concept. Ik zou de film zeker kijken, en het liefst op groot doek.
Spoiler analyse
Regie
Michael Bay was voor het grootste deel van de film helemaal in vorm. Hij gebruikte drones in plaats van helikopters, wat positief is omdat hij nieuwe truukjes kan proberen. Hij duikt zeker drie keer met een camera van een gebouw af terwijl de camera ronddraait en de kijker even moet wennen aan de oriëntatie van de shot. Dit is het meest voorkomende nieuwe voorbeeld, maar het shot van een camera die onder een exploderende auto duikt zonder het gebruik van CGI is cool en indrukwekkend. Het is wel jammer dat in de laatste akte, als de grote Texas switch plaatsvindt, er heel veel draaiende, wijde en close up shots zijn die in een montage worden gebruikt. Ondertussen is de continuïteit niet gehandhaafd, en zie je dat de spraak later is opgenomen en nagesynchroniseerd. Dit haalde me uit de film, en zorgde wel dat ik minder voldaan uit een verder indrukwekkende film kwam. Dit deed me wat denken aan 6 Underground, waar ook heel veel gebeurde maar zonder een soort poging tot logica. Toch maakt AmbuLAnce me weer hoopvol voor toekomstige Bay projecten.
Acteerwerk
Yahya Abdul-Mateen II was vooral erg goed, en speelde redelijk geloofwaardig iemand die meegesleept wordt in een avontuur tegen zijn zin in. Dit is knap, want eigenlijk is de hele situatie ongeloofwaardig. Er waren wat mooie momenten tussen hem en Eva González, die de andere verrassing voor mij was. González speelt een beetje een geharde vrouw, een typische Latina in Amerikaanse actiefilms die weinig emoties laat zien en altijd het hoofd koel kan houden. Toch zit er iets meer achter haar karakter, en daar kom je gaandeweg achter. Als je dan terugkijkt naar hoe ze Cam speelde merk je dat er wel meer diepgang in haar spel zit.
Jake Gyllenhaal was leuk en chaotisch, maar ik verwacht ook weinig anders van hem. Hij gebruikte zijn bolle, gekke ogen weer om intensiteit te brengen. Zijn argumentatie vond ik vooral heel sterk, want hij wist op emoties in te spelen en iedereen om hem heen te manipuleren. Hij was hard voor de criminelen, zacht voor de gijzelaars, en alles daartussen voor zijn broer.
Script
Het verhaal is redelijk recht toe recht aan, maar er zijn wel een aantal slimme elementen aan het script. Ik snap grapjes over de hond van de commissaris niet, maar het geeft hem wel iets meer persoonlijkheid waardoor zijn dood iets harder aankomt. Ook de relaties zijn best goed uitgeschreven en zorgen dat de heist film meer is dan alleen een simpele bankoverval. De familiedynamiek is goed, de manier waarop Cam een ex moet bellen om de agent te redden is slim en geeft haar meer geschiedenis en zelfs de homoseksuele hints over het karakter van Jake Gyllenhaal zijn smaakvol erin geschreven.