Color Out of Space
Plot
De Gardner familie (Nicolas Cage als Nathan, Joely Richarson als Theresa, Madeleine Arthur als dochter Lavinia, Brandan Meyer als oudste broer Benny en Julian Hilliard als jongste broer Jack) leeft op een boerderij waar op een avond een meteoriet in de achtertuin landt. Hierna gebeuren er onverklaarbare en bizarre dingen, en veranderd de boerderij in een buitenaardse, kosmische nachtmerrie.
Wanneer wil je de film kijken?
Als je flink wat wiet op hebt en je wil helemaal in een trippy wereld belanden is dit jouw soort film. Ik denk dat de meeste mensen hier vooral geen zin in hebben omdat het te traag is voor moderne horror fans, en niet diep genoeg gaat voor mensen die van surrealisme houden.
Recensie
De film volgt het verhaal van The Colour Out of Space van H.P. Lovecraft. Mensen die vaag bekend zijn met het werk van Lovecraft kunnen verwachten waar dit heen gaat: surrealistische en alternatieve horror met science fiction elementen. De film is redelijk traag, en neemt de tijd om de vreemde ontwikkelingen op hun beloop te laten. De unheimiche sfeer die hiermee wordt gecreëerd is zeker niet voor iedereen, maar ik geloof dat er wel mensen zijn die het boeiend vinden. De fysieke effecten zijn mooi gemaakt, en bijna alsof ze van John Carpenter komen. Toch vond ik zelf dat de film weinig spannend. De manier waarop de tijd genomen wordt zorgt namelijk dat het publiek meer dan genoeg tijd heeft om na te denken over wat er aan de hand is, en wat er gaat komen. Dit neemt het mysterie weg waar de film redelijk op leunt als verhalend middel. Dan komen er te weinig spannende momenten om de film smaak te geven.
Spoiler analyse
Regie
Er komen van Richard Stanley, de regisseur bekend van Hardware, en The Island of Dr. Monreau, wel een aantal boeiende ideeën. Vooral op het gebied van kleurgebruik komen er wel mooie en interessante scènes voorbij waardoor je met grote ogen van verbazing naar je scherm kan staren. Ook de monster effecten waren echt mooi gedaan en belicht. Het lama-gedrocht was mooi Carpenter-esque en ik was zeer onder de indruk van de zolder-scène met de langzaam evoluerende dochter was mooi gedaan. Jammer genoeg vond ik naast de mooie plaatjes het tempo niet sterk en werd ik niet gegrepen door het verhaal. De editing was ook niet geweldig en scènes gingen vaak te lang door. De laatste akte daarentegen ging weer veel te snel, en gebeurtenissen volgden elkaar te hard op.
Acteerwerk
De acteurs leken allemaal wat afwezig te worden naarmate de film vordert. In eerste instantie was de familiedynamiek vrij duidelijk en waren de relaties prima uitgewerkt. De heksen achtergrond van Lavinia bracht een leuk element en de persoonlijkheden die we zagen voelde echt. Deste verder de film in het absurdistische duikt, deste minder de acteurs echt lijken. Dit gaf voor mij niet een ongemakkelijk horror gevoel, maar liet me eerder afvragen waar ik nou precies naar aan het kijken was. De subtiliteit verdwijnt, de reacties worden minder sterk en daardoor voel ik niet meer mee met de mensen op het scherm. Als we één acteur hadden gevolgd die langzaam zijn of haar geestelijke gezondheid zou verliezen. De film had wat focus kunnen gebruiken. Focussen op de dochter bijvoorbeeld die haar hekserij tot leven ziet komen of de vader die van zijn strakke regels af moet stappen en zich verliest in een zoektocht naar wat echt is en wat niet. In plaats daarvan zien we een paar mensen rare dingen doen, en dit had ik graag wat scherper gezien zodat de acteurs meer hadden om mee te werken.
Cage gaat weer los zoals vanouds en dat was wel vermakelijk om te zien. Het liefst zie ik hem alleen helemaal los gaan met een rede. Als je kijkt naar Kick-Ass heeft hij een schreeuw scène wanneer hij levend verbrand. Dat voelt logische, en dan kun je natuurlijk echt schreeuwend los gaan. Zelfs in Wicker Man is het niet gek als hij moet schreeuwen en tieren wanneer er bijen in zijn hoofdmand worden gedumpt, en wanneer Cage het alfabet opnoemt in Vampire’s Kiss voel je dat hij helemaal gek wordt. Hier miste ik een beetje het voorwerk voor zijn waanzin.
Script
De manier waarop de kosmische horror tot leven is gebracht en herschreven is als een screenplay viel me erg tegen. Het mentale aspect is in de film redelijk summier aan bod gekomen, en om de ongemakkelijkheid te verwezenlijken hebben de schrijvers gekozen voor lange stille broedende scènes. Dit is volgens mij niet wat een horror met science fiction elementen boeiend maakt. Het mysterie, de onzekerheid en het onverwachte zou ik graag sterker terug willen zien. Heel veel elementen die werden opgezet waren niet afgemaakt en de karakters leken zich niet als mensen te gedragen. Deze onrealistische reacties en vreemde dialogen zorgen wat mij betreft voor een matige verfilming van een boek waar meer in zit. Ik ben dus ook bang dat ik niet de rest van de trilogie van Stanley wil kijken.