The Bubble
Plot
Een groep acteurs in een populaire film franchise, Cliff Beasts, komt samen tijdens de pandemie om het zesde deel in de filmreeks op te nemen. Ze moeten door de coronavirus in een bubbel leven, en mogen alleen elkaar zien. Elke acteur heeft zo zijn of haar eigen problemen, en tijdens het filmen en hun verblijf in een luxe hotel ontstaan er veel onderlinge problemen en waardoor chaos de filmset overneemt.
Wanneer wil je de film kijken?
Het is een film vol losse sketch comedy momenten, en er ontbreekt redelijk wat samenhang. Dus het kan het best gekeken worden op de achtergrond, als je half op je telefoon wil zitten en af en toe op wil kijken.
Recensie
Alhoewel alle karakters hun eigen verhaal en achtergrond hadden, vaak prima uitgewerkt, ontbrak voor mij de algehele samenhang. Het komische talent krijgt niet echt de ruimte om op hun krachten in te spelen, terwijl er wel vaak sprake van improvisatie lijkt te zijn. De hele film deed me vooral denken aan een lange aflevering van Saturday Night Live, met een thema. De stereotypes die worden gebruikt om de acteurs belachelijk te maken zijn niet echt nieuw, en zijn bekend uit andere parodie films zoals Tropic Thunder. Ik zou zeggen dat het concept wel bekend is en eerder is gedaan. De contemporaine toevoeging van de pandemie zorgt dat er een duidelijke rede is dat alle spelers op dezelfde plek moeten blijven, maar verder wordt er weinig nieuws mee gedaan. Ik denk dat de film, ondanks een geweldige cast, prima overgeslagen kan worden of per sketch gekeken moet worden in korte clips op YouTube.
Spoiler analyse
Regie
De beelden waren in principe prima, en ik vond dat Judd Apatow vooral de film binnen de film leuk vorm had gegeven. De special effects zagen er eigenlijk best sterk uit, zelfs al was het dinosaurus ontwerp niet heel boeiend. Voor de rest was er weinig boeiends aan de regie, en liepen de scènes niet mooi in elkaar over. Het verloop van de tijd was niet duidelijk, en soms ging de film van een quarantaine scène direct door naar een scène waar iedereen weer bij elkaar was. Dat soort momenten hadden in de edit prima opgelost kunnen worden, maar daar slaagt Apatow niet echt in. De film krijgt daarmee een onaf gevoel. Helemaal deprimerend was het gebruik van TikTok, waarbij de zijkanten van het scherm geblurd werden. Op een groot scherm past dat niet voor mij. Het laat mij wel zien dat, zelfs als je Hollywood ervaring hebt en een beroemde regisseur bent, TikTok nog steeds niet boeiend te maken is. De dansjes zijn stom, en matig uitgevoerd, zoals ze zelfs nog eens melden in de film zelf. De hele film lijkt wel gemaakt te zijn voor de TikTok generatie met een verschrikkelijk korte aandachtsboog, dus misschien wordt dit voor een jongere generatie wel een hit.
Acteerwerk
Er waren voor mij twee relatief onbekende acteurs die de show stalen: Harry Travaldwyn en Samson Kayo. Allebei hadden ze een relatief kleine rol maar kwamen ze wel vaker in verschillende sketches voorbij. Ze waren de acteurs die, samen met de bekendere acteur Peter Serafinowicz misschien, voor de meeste samenhang zorgde. Als hun rollen nog iets steviger waren geschreven en de karakters meer gebruikt werden als een rode draad tussen scènes, dan had ik de totale film waarschijnlijk beter gevonden. Hun grappen waren het beste gebracht, en kwamen het beste bij me aan omdat ze nogal over de top en surrealistisch waren. Andere acteurs, zefs professionele komedians Guz Khan en Keegan-Michael Key, leken iets meer bezig te zijn met een realistische achtergrond te vinden voor hun karakters waardoor hun grappen niet helemaal werkte. Elke keer als Kayo of Travaldwyn in beeld kwamen daarentegen kwam er alweer een glimlach op mijn gezicht.
Script
Ik denk dat het script onsamenhangend en moeilijk te volgen is omdat Judd Apatow misschien een los overkoepelend idee had, maar dat daarna aan elkaar heeft proberen te plakken zonder vooropgezet plan. De hele film voelt wat afgeraffeld en het lijkt alsof de producenten of studio zo snel mogelijk het verhaal naar Netflix wilde duwen zodat het nog relevant is tijdens de pandemie. Ergens geloof ik ook wel dat Iris Apatow, die de TikTok-influencer Krystal Kris speelt, een grote invloed heeft gehad op het script. Misschien heeft Judd het ook wel voor zijn dochter geschreven, en is daarom TikTok zo oververtegenwoordigd in de film. De losse stukjes sketch comedy waren trouwens prima geschreven, en de karakters waren ook duidelijk en logisch bedacht. Het is duidelijk dat er één oversekst is, één voelt zich onzeker door de opkomst van een jongere generatie, een stel vertegenwoordigd de eeuwige scheidings en herenigingscultuur van Hollywood en er is iemand die pretentieuze films maakt zonder de intelligentie te hebben om het te laten werken. Dit is allemaal prima bedacht, maar matig uitgevoerd door het mindere regiewerk. Alles aan dit project voelt onaf, en alsof het beter was geweest met een herschreven script die alle rafeltjes samen kon brengen.