Raya and the Last Dragon
Plot
In het fictieve rijk genaamd Kumandra, waar mensen en draken vroeger samenleefde, probeert Raya de laatste draak te vinden in de wereld. Tijdens een plaag van duisternis offerden de draken zich op om de mensheid te redden, en dit kwaad keert 500 jaar later terug. De laatste draak in het rijk, Sisu moet zowel het verdeelde land herstellen en en de oprukkende duisternis tegenhouden. Raya en Sisu leren tijdens hun queeste om de wereld te redden samen te werken en ontmoeten een bonte groep karakters die ze steunt in hun missie.
Wanneer wil je de film kijken?
Wil je mooie plaatjes zien, fantasierijke omgevingen en goed lachen om een traditionele Disney film, dan moet je Raya opzetten. Het verhaal is wat recht-toe-recht-aan, maar het is toch de moeite waard vanwege de sterke animatie en de grappige karakters.
Recensie
Geweldige animatie, leuke karakters, sterk stemacteerwerk, maar ook een beetje voorspelbaar. De film leunt op een grote wereld die op Zuidoost Azië is gebaseerd, en zit vol met fantastische elementen. Dat zorgt er wel voor dat er veel uitleg nodig is over hoe de wereld in elkaar zit, wat het tempo soms flink uit de film haalt. Zelf vond ik de vechtscènes schitterend gedaan, maar toch soms wat te onduidelijk en chaotisch. Akwafina was wel erg grappig, en de humor was sowieso goed gelukt zoals je van oude Disney films gewend bent. Niet te lang stilstaan bij een grap, maar wel tijd nemen voor een reactie shot van de andere karakters, en weer door. Expressie in de gezichten van de fantasiewezens was erg sterk, en ook de vader en de menselijke vorm van Sisu waren vloeiend en semi-realistisch gedaan. Dit maakte het verhaal emotioneel dieper. Waar ik wel bang voor ben is franchising, want zo'n film als een stand alone voelt meer authentiek en oprecht, maar het zal waarschijnlijk wel weer uitgemolken worden. Voor nu, een leuke originele film.
Spoiler analyse
Regie
Regisseurs Don Hall, Carlos Lopés Estrada en John Ripa probeerde af en toe iets te veel te doen. Het scherm was vaak erg druk, niet alle actie was goed te volgen, en de omgevingen waren te ambitieus in hun ontwerp. Af en toe was het alsof je door een Disney pretpark liep, met verschillende thema’s en werelden. Dit zorgde soms voor een onsamenhangend gevoel. Waar sommige actie misschien wat tegenviel, zaten er wel erg indrukwekkende motion capture scènes in waarbij de vechters op een zeer natuurlijke manier bewogen. Hierdoor leefde ik wel mee met de karakters, en het trok me helemaal in de film. Het tempo lag af en toe wat laag, en het reizen door een onbekend land duurde best wel lang.
Acteerwerk
Awkwafina was de grote winnares van de film, als Sisu de draak. Ze was grappig en wereldvreemd en had goede timing. Soms raakte ze de grens van vervelend zijn aan, maar nooit al te lang en dit komt later ook nog terug in het verhaal. Ze is de alternatieve draak, en degene die niet bij haar soortgenoten paste. Dit geeft dan weer wat meer lagen aan haar verhaal.
Script
Het verhaal was complexer dan het had hoeven zijn, vooral omdat er lange scènes waren waar niet veel gebeurde. Het concept van een volledig nieuwe wereld in elkaar draaien is goed, maar daar heb je eigenlijk meer tijd voor nodig. De vergelijking met de animatieserie Avatar is snel gemaakt, want ook hier wordt uit het niets een wereld gebouwd met verschillende rijken die allemaal gebaseerd zijn op Aziatische landen en vechtstijlen, De vergelijking is wel terecht volgens mij, en waar Avatar meerdere seizoenen had om de wereld uit te diepen was Raya beperkt door de lengte van de film. Ik hou niet zo van nodeloze filmseries, maar ik had hier misschien wel een filmserie van willen zien waarin elke film meer in zou gaan op de verschillen tussen fantasierijke culturen. Nu ramde het verhaal soms iets te snel door van wereld naar wereld.