The King's Man
Plot
Na het overlijden van zijn vrouw zoekt de Orlando, hertog van Oxford (Ralph Fiennes) de beste manier om zijn zoon te beschermen in de tijd van de eerste wereldoorlog. Hij begint een particuliere spionnen organisatie vanwege de oplopende Europese spanningen die niet op reguliere politieke wijze te stoppen lijken. Met zijn nanny Polly (Gemma Artiston) en vallet Shola (Djimon Hounsou) ontdekt Oxford een internationaal complot die ze kosten wat het kost moeten zien te stoppen.
Wanneer wil je de film kijken?
Voor de hersenloze actiescènes zou ik de film zeker opzetten. De over-de-top stijl maakt het de moeite waard, al kunnen de tussenstukken de film als totaal minder boeiend maken. Echte achtergrondfilm dus, waarbij je moet luisteren wanneer de actie begint.
Recensie
In principe probeert regisseur Matthew Vaughn hier een beetje meer diepgang te geven aan een anders simpele actiefilm, maar hij gaat soms wat te ver. Het overkoepelende verhaal is nodig, al brengt het vaak wat onrust in het tempo. De historische intrige is best leuk en correct gedaan, maar het mysterie element was niet echt nodig en riep meer vragen op dan dat het meer inhoud leverde. Het echte spektakel komt in de actie stukken. Die waren inventief, leuk opgenomen en voelde als kleine films op zich. Daarnaast zijn er een paar hele boeiende computer scènes waar je ook een losse YouTube clip van zou kunnen kijken om het punt te snappen dat Vaughn wil maken. Er zijn veel boeiende losse onderdelen, maar ze worden niet altijd samengebracht in een coherent geheel. Al met al dus prima vermakelijk als de actiescènes losgaan, maar het heeft niet de losse luchtige toon en grappen van de eerste twee Kingsman films.
Spoiler analyse
Regie
Matthew Vaughn is in eerste instantie een actie regisseur, zoals je kan zien in films als Kick-Ass, de eerdere Kingsman's en zijn Guy Ritchie homage Layer Cake. Dit is ook waarom je naar The King's Man wil gaan: Inventieve actiescènes. Het schermen is spannend en vrij uniek in beeld gebracht, de Rasputin vechtscène zat vol met grappige choreografie, en de niemandsland gevechten waren bruut en gaven de horror weer in de loopgraven. De tussenstukken zijn daarentegen niet heel sterk. De expositie was matig boeiend opgenomen. Op wat spannend camerawerk na was er niet veel om naar te kijken in de politieke stukken van de film. Er zaten wel wat grappen in, en komische timing snapt Vaughn ook zeker, maar dit had vaker terug mogen komen. Meer actie is dus wel beter voor Vaughn. Heel succesvol vond ik de CGI time-lapse van het ontstaan van niemandsland. Dat was een stijl die ik vaker had willen terugzien die de film echt uniek hadden kunnen maken en naar een hoger cijfer had kunnen tillen.
Acteerwerk
Ralph Fiennes was heel goed, en had vooral een sterke timing. De stijl van zijn formele spreken werkte goed voor de rol, vooral als hij het praat ritme aanneemt van zijn karakter in The Grand Budapest Hotel. Hij speelt zowel de huilende vader en echtgenoot als de stoïcijnse James Bond spion, maar deze twee karaktereigenschappen worden niet altijd goed gemixt tot één volledig personage. Losse onderdelen werkte beter dan het totaalplaatje. Misschien probeerde Fiennes ook wel iets te veel diepte in een oppervlakkige actiefilm te stoppen. Dit hebben Rhys Ifans (Rasputin), Gemma Arterton (Polly) en Djimon Hounsou iets beter begrepen. Die speelden allemaal alsof ze in een jaren ‘80 Arnold Schwarzenegger film zaten: Focus op coole one-liners zeggen en zo tweedimensionaal mogelijk blijven.
Matthew Goode als de verrassing slechterik deed dit ook, en ik liet me door hem verrassen. Dit had niet gemoeten, want het werd geprojecteerd vanaf zijn eerste zin. Als snorredraaiende schurk deed hij het prima.Tom Hollander deed het leuk als de drie neven die koning, tsaar en keizer zijn. Hier heeft hij zich volgens een interview met Empire ook op voorbereid door het boek van Catrine Clay over ze te lezen, en hij stopt er ook wat boeiende diepgang in. Toch zijn de accenten en speelstijl redelijk komisch, waardoor het allemaal niet te serieus overkomt en de luchtigheid door Hollander goed bewaard blijft.
Er zaten heel veel kleine cameos in de film waardoor ik denk dat ze een vervolg al in de pen hadden zitten, maar ik geloof niet dat die eraan gaat komen. Toch leuk om Daniel Brühl te zien als Erik Jan Hanussen te zien. Dit is een weinig bekend historisch figuur, wiens wikipedia pagina echt de moeite is. Brühl kon verder niet echt veel doen met zijn rol, net als Stanley Tucci, Aaron Taylor-Johnson en August Diehl, die toch zeker in grotere films hebben gespeeld met een grotere rol.
Script
Het script was redelijk zwak, en wist komedie en tragedie niet echt te mixen. Het verhaal was te complex op sommige stukken, en dan weer erg simpel bij andere delen. Als het om de politiek ging haakte ik snel af, en als een mysterie opgelost moest worden door de hoofdpersonen hing het van de toeval aan elkaar. De dood van de zoon van Oxford komt als een schok, maar het had net zo goed in de scène ervoor kunnen gebeuren. Zeer onrealistische dingen overleeft hij, en daarna krijg je een schot en een schok uit het niets. Dit soort kleine dingen hadden in de scriptfase toch wel al aangepakt kunnen worden. Het gaat bij de film vooral over stijl en niet over substantie.