Predators
Plot
Een commando wordt wakker terwijl hij zich in een vrije val bevind, en landt in een vreemde jungle. Terwijl hij de jungle verkent komt hij verschillende mensen tegen met verschillende achtergronden die ook op onverklaarbare wijze naar deze plek zijn gebracht. Terwijl ze door het gebied reizen komen ze er achter dat ze niet alleen zijn, en dat er op hen gejaagd wordt.
Wanneer wil je de film kijken?
De film is vooral een degelijke actiefilm die lekker makkelijk wegkijkt. Mocht je dus simpele maar effectieve actie willen zien op een willekeurige doordeweekse avond dan is dit de geschikte film.
Recensie
Het ritme van de film is best fijn. Je begint direct met actie, en de adrenaline blijft hoog liggen tot in het einde van de tweede akte. Na wat ademruimte is het daarna weer flink energiek tot het einde, wat precies mooi is voor een actiefilm. De regisseur leent van de oudere Predator films, maar neemt ook de tijd om zijn eigen draai te geven aan een aantal actie genre clichés. Meestal is dit fijn en verfrissend om naar te kijken, maar soms lijkt het er ook op dat er eigenlijk te veel ideeën waren voor in de film. Sommige personages komen pas erg laat in de film aan bod, en daarom lijken ze wat afgeraffeld. Misschien dat er te veel mensen op scherm waren, en dat er in het script iets geschrapt had kunnen worden. Toch leuk om te zien dat je een simpel concept, een vreemd wezen jaagt een groep mensen op in een bos, kan blijven vernieuwen zodat het niet te saai wordt. Nog niet de perfecte Predator film, maar zeker niet zo slecht als The Predator of AVP.
Spoiler analyse
Regie
Alhoewel er redelijk wat nieuwe ideeën gebruikt werden was regisseur Nimród Antal niet revolutionair in zijn aanpak. Het zat wel goed met het ritme, en de camera nam vaak genoeg wat meer afstand zodat je als kijker een duidelijk beeld kreeg van wat er aan de hand was. Er worden wat nieuwe wapens gebruikt door de Predators wat leuk is, en de cultuur van de buitenaardse jagers wordt iets verder verkent. Toch was het niet zo iconisch als het origineel, omdat het een hoog tempo wist vast te houden en niet de tijd nam om een onheilspellende sfeer op te bouwen. Het probleem met de Predator franchise is toch dat de jagers eigenlijk oneerlijk spelen. Ze jagen de prooi ontzichtbaar op, en daarna kunnen ze met hun schouderkanon iedereen en alles afschieten zonder veel problemen. Dat ze ooit verliezen is eigenlijk onrealistisch. Je wil eigenlijk een film zien waarbij de jagers technieken gebruiken die niet lijken op de technieken die mensen gebruiken. Iets meer innovatie, en iets minder rechtlijnig. De originele Predator werkte goed omdat het diepere lagen had, en iets wilde zeggen over machismo. Deze film wilde een karakterstudie zijn met enge jagers op de achtergrond, en iets meer zeggen over de verschillende soorten monsters en moordenaars op aarde. Het gaat ook in op overleven, en dat overleven niet altijd hetzelfde is als winnen. Daar is dan net weer niet genoeg ruimte voor genomen door Antal. Het karakter van Topher Grace bijvoorbeeld moest ineens een omslag maken en hij werd onverwacht de superschurk. Dat doet hij op een onrealistisch moment, en haalt een beetje de wind uit de zeilen van een spannende finale. Op dat element na vond ik het toch wel boeiend. Ik moet wel zeggen dat dit een zeer goede film is voor iemand die nauwelijks grote budgetten heeft kunnen gebruiken. Toch zijn de Metallica clips die Antal heeft geregisseerd zijn beste werk.
Acteerwerk
Er was een indrukwekkende cast gebruikt. Adrien Brody als een ultra gecontroleerde militair vond ik zeer goed gevonden. Hij is niet het macho type, maar is juist survival man die door elke situatie heen komt, met of zonder zijn team. Hij speelt altijd onderkoeld en stoïcijns, wat heel goed bij de acteur en het karakter past. De gekte die Laurence Fishburne daarentegen brengt geeft wat mooi contrast. Een overlever op een andere manier. Walton Goggins was ook leuk als een ontsnapte gevangene die vlagen van wanhoop mixt met een opportunistische vechtstijl. Hij speelt duidelijk iemand die zich kan aanpassen, en elke kans grijpt om zichzelf te redden. Topher Grace was in principe goed, maar de plottwist over zijn karakter kwam erg laat en voor mij zonder echte opbouw. Ik wist dat hij eigenlijk een seriemoordenaar was, maar zelfs toen ik extra oplette speelde hij zijn rol niet met een subtiele ondertoon. Dat had misschien ervoor kunnen zorgen dat de onthulling van zijn kwaadaardige bedoelingen niet zo willekeurig over was gekomen.
Script
In principe was elk figuur in de film goed uitgewerkt door Alex Litvak en Michael Finch, maar hoe ze gepresenteerd werden en hoe de interactie tussen de verschillende mensen tot stand kwam voelde niet echt natuurlijk. Het vreemde is dat we over de hoofdpersoon bijna niets te weten komen. We weten niet wat zijn achtergrond is, of hij familie heeft, waar hij voor vecht, en waarom hij zo gedreven is. Dat weten we wel van alle andere bijspelers, maar die krijgen slechts een paar zinnen om dit uit te drukken. Als we iets meer tijd hadden gehad met de verschillende personages, en misschien wat meer tijd hadden kunnen doorbrengen met Laurence Fishburn’s personage, dan had ik iets meer gegeven om de dood van veel van deze mensen.