Death on the Nile
Plot
Meesterdetective Hercule Poirot is in 1937 op vakantie in Egypte, waar hij meegesleept wordt op een uitgebreide huwelijksreis vol kleurrijke karakters. Iedereen lijkt elkaar te wantrouwen en uit te zijn op het grote vermogen van Linnet Ridgeway (Gal Gadot). Als Linnet sterft moet Poirot erachter zien te komen wie de moord op zijn of haar geweten kan hebben.
Wanneer wil je de film kijken?
Als je in bent voor een avondje moordmysterie, en je hebt het verhaal van Agatha Christie nooit gezien, moet je vooral achterover gaan zitten met een flesje champagne of een goede cocktail en je even verliezen in de wereld van het interbellum.
Recensie
Ik heb me zowel vermaakt als een beetje verveeld. De film doet er een tijdje over om op stoom te komen, en geeft iets te veel tijd om na te denken over de motivaties van alle verdachten. Het klassieke interview en onderzoekselement raakt daardoor wat verwaterd. De acteurs deden niet heel veel speciaals, en waren zeker niet echt mensen die je kan toejuichen, op Bouc na misschien. Het plot was natuurlijk van tevoren bekend, wat minder vrijheid geeft aan de schrijvers en misschien dat het daarom wat houterig was af en toe. Ook kreeg ik toch het idee dat de film herschreven of hersneden is na de persoonlijke problemen omtrent één van de hoofdrolspelers (Armie Hammer is betrokken bij een vreemd kannibalisme fetisjisme -en verkrachtingsverhaal). Misschien dat hierdoor het tempo wat vreemd was, en de akte structuur wat anders dan normaal. We zien een veel langere opbouw, terwijl de dood normaal toch redelijk vroeg moet komen met het verhaal in een stroomversnelling te duwen. Meerdere subplots hielpen ook vast niet mee. Heel jammer, want de beelden waren erg mooi. De vergezichten met de Nijl in beeld en de slimme manier van het filmen van de boot geven me het idee dat er meer in de film zat, maar dat regisseur Kenneth Branagh toch aanpassingen moest doen. Opmerkelijk dat bij zijn vorige Agatha Christie verfilming, Murder on the Oriënt Express, er ook problemen waren met één van de spelers (Johnny Depp) maar misschien is dit de moderne vloek van een ensemble cast ten tijde van social media, transparantie en de cancel culture.
Spoiler analyse
Regie
De regie was af en toe nogal onsamenhangend en het verhaal kwam niet altijd goed tot zijn recht. Kenneth Branagh is geen slechte regisseur, en er zaten zeker goede ideeën in de film, maar zijn voorkeur voor opmerkelijke camerahoeken en het doorsnijden van de film door Armie Hammer’s betrokkenheid deden de film geen goed. Af en toe dacht ik aan de Dutch angles die Branagh in Thor heeft gebruikt. Hij draait hier af en toe de camera, zet hem onder een acteur, of gaat voor extreme close-ups en ongemakkelijke over the shoulder shots. Dit is een afleiding, vooral als je kijkt naar de mooie langere scènes waarbij de boot en de ramen op de boot slim worden ingezet. Hij heeft duidelijk wel een goed oog, maar soms maakt hij vreemde beslissingen. Ik denk ook dat het tempo niet goed lag. We hebben erg lange scènes van feestjes, de tempel van Aboe Simbel en ontspanningsmomenten op de boot waarbij ik me afvroeg wat ze zouden toevoegen. Af en toe komt er een plotpuntje aan bod, maar veelal leek het een beetje op tijd doden en meanderen zonder echte rede. Ik gok dat dit ook komt door de Armie-cut, en ik zou dus bijna vragen om een originele versie. Zoals Zack Snyder zijn Snyder-cut mocht presenteren, is de Branagh-cut misschien meer de moeite waard om te zien van deze film. Ik ben bang dat er geen nieuwe uitstapjes meer komen voor Branagh als Poirot, maar het waren goede pogingen.
Acteerwerk
Er zitten flink wat problemen in het acteerwerk. Ik vraag me ernstig af of Gal Gadot wel gemaakt is voor een carrière op het grote doek, want ze lijkt echt weinig emotie te kunnen uiten. Een emotionele schreeuw komt kinderlijk en nep over, een traan over haar wang wordt niet ondersteund door een huilgezicht, en misschien is ze geschikter als een parfum-model in reclames. Ze is knap, maar ze kan geen andere accenten, gezichtsuitdrukkingen of persoonlijkheid laten zien. Dit is wel een probleem als het de hoofdpersoon van de film is. Armie Hammer vond ik niet slecht, maar was dus te weinig in beeld om er een echt oordeel over te vellen. Kenneth Branagh was wel goed als Poirot, en ik zou dagen naar hem kunnen kijken terwijl hij zijn ding doet met Tom Bateman als Bouc. Samen als een Holmes en Watson rondlopen en moordmysteries oplossen, dat zou de film zijn die ik liever had gezien. De cast bestaat verder uit grote namen die weinig tijd krijgen. Annette Bening als moeder Bouc was prima, net als Jennifer Saunders en Dawn French waarvan het leuk is om ze weer eens samen op het scherm te zien. Letitia Wright en Sophie Okenodo waren ook prima, maar af en toe misschien wat afwezig in hun acteren. De liefde tussen Letitia en Bouc voelde ik bijvoorbeeld niet echt van haar kant. Russell Brand was verbazingwekkend ingehouden, wat ook wel eens leuk is om te zien.
De meest in het oog springende karakter was dat van Emma Mackey. Ze had veel lagen die ze speelde, en haar houding was ook heel sterk de hele film. Iets trots en zelfverzekerds, terwijl ze ook aan het overcompenseren was en onzekerheid liet zien. Het was een erg sterke rol, maar misschien is die door de Armie-cut ook wel aanzienlijker geworden.
Script
Alle kleine subplotjes waren wat voorspelbaar en mogelijk wat te saai. De geheimen van de mensen aan boord lieten zich makkelijk voorspellen. Er werd te lang stilgestaan bij de opbouw van deze plotten, en de interviews waar Poirot zo bekend om staat waren dan weer erg kort en voelde niet als een grote onthulling zoals ik zou willen zien. De voorspelbaarheid is een probleem in een moordmysterie film, waardoor het totaalplaatje wat punten verliest.