Waiting…
Plot
Als een nieuwe werknemer wordt rondgeleid door Monty (Ryan Reynolds) op een franchise restaurant genaamd Shenaniganz, ontmoeten we door zijn ogen een groep jong volwassenen dat in hetzelfde restaurant werkt. Onder de medewerkers is er een hoofdrol voor Dean (Justin Long) die al vier jaar bij dezelfde locatie werkt en voelt dat hij vast zit in zijn huidige leven. Dit wordt versterkt als zijn oude middelbare schoolvriend thuis komt na het afronden van zijn studie, waardoor Dean gedwongen wordt om na te denken over zijn eigen situatie en leven. Als kijker volg je een normale dag in het restaurant, en krijg je een idee van de levens van al het personeel.
Wanneer wil je de film kijken?
Iedereen die ooit in de horeca heeft gewerkt in de jaren 2000 kan de film opzetten voor een nostalgische en realistische blik op het horeca-bestaan. De film is luchtig en leuk weg te kijken, maar is tegelijkertijd ook van zijn tijd en kent wat verouderde grappen.
Recensie
Aangezien ik zelf in de horeca heb gewerkt voelt deze film heel herkenbaar. De doelloosheid op rustige momenten, de stress op de drukke momenten en de holle glimlach die je steeds vast moet houden ongeacht hoe negatief de gasten zijn. Dit komt allemaal sterk terug in de film, met een redelijk sterk subplot over een jongen die zich gefrustreerd voelt in zijn baan. Er zit een sterrencast in de film, met vooral mensen die een lange carrière na 2005 hebben in verschillende kleine en grotere projecten. Uitspringers zijn wel Ryan Reynolds en Justin Long, waar dan ook de focus op ligt. Het is een leuke tijdcapsule die de sfeer van dat moment erg goed weergeeft, maar daardoor zitten er ook wel redelijk veel seksistische grappen in die nu absoluut niet meer zouden kunnen. Ik mis dit soort kleinere films over kleinere onderwerpen wel een beetje in het moderne Hollywood, en daarom is het alleen al de moeite om het weer eens terug te kijken.
Spoiler analyse
Regie
Rob McKittrick heeft na deze film nooit meer in de regisseursstoel gezeten, en dat is in principe niet erg. Hij had een prima techniek, maar er sprong niet echt iets uit als origineel. Een scène waarin de camera rond het restaurant gaat, als een kleine Goodfellas homage was het meest ambitieuze shot, maar dus niet echt uniek. Ik vond hem wel goed werken, en het gaf mooi de sfeer weer op een drukke werkavond in een standaard restaurant. Ik denk dat McKittrick zelf in de horeca heeft gewerkt en tijdens dit werk het script schreef, wat het realisme redelijk verklaart. Na dit verhaal had hij dus blijkbaar niet echt meer veel te zeggen.
Acteerwerk
Voor Ryan Reynolds is dit wel de voorbode voor zijn verdere filmrollen. Hij heeft voor Waiting eerder in series als Two Guys, a Girl and a Pizza Place gespeeld, en carrièremakende rollen gespeeld in Blade:Trinity en National Lampoon’s Van Wilder. Dit geeft aan dat hij een actiester kan spelen, en een komisch talent is. Met Waiting… laat Reynolds zien dat hij zijn ritme heeft gevonden in het semi-improvisatie komedie wereldje. Hij is snel, heeft geweldige timing en heeft bovenal zijn eigen stem. Dit is een talent waar hij nog steeds gebruik van maakt, maar het werkt in dit geval precies als een bijdehante ober.
Justin Long was erg goed in Waiting, en zijn naturalistische manier van acteren is mooi om naar te kijken. Het is jammer dat die stijl van acteren en films een beetje op de achtergrond is geraakt de afgelopen jaren, maar daarom ook leuk om terug te kijken naar de filmografie van een acteur als Long.
Luis Guzmán kan voor mij snel teveel zijn in een film, en zijn acteerstijl is vaak weinig subtiel en vooral over de top. Toch was hij hier goed gebruikt, want door hem had ik het gevoel dat de chef oprecht kinderachtig was. Dat soms irritante en soms aandoenlijke jeugdige gedrag past voor mij weer perfect bij keukenpersoneel.
Anna Faris acteerde leuk, maar vooral Alanna Ubach had wat meer diepte in haar rol. Ze was die grappig en een harcore feminist die overwerkt en gestresst is, maar toch telkens een glimlach weet op te brengen als ze weer voor de schermen komt. Dat voelde heel herkenbaar.
Script
Het script geeft volgens mij veel ruimte voor invulling door de acteurs, en daar is goed gebruik van gemaakt met slimme en getalenteerde mensen voor de camera. Het verhaal zelf was simpel, en hing vooral op een aantal subplots die diepere thema's gaven aan een alledaagse setting. Dat Dean zich afvraagt of hij toch niet naar de universiteit wil gaan, en zich een loser voelt als hij een oude klasgenoot ontmoet die hem uit medelijden een grote fooi geeft, is een herkenbaar verhaal. Het lijkt me iets wat de regisseur/schrijver zelf heeft meegemaakt toen hij ergens in de 20 was, en dat maakt het persoonlijk en sterk. Ik vermaakte me goed door alle kleine spelletjes die uit de realiteit gegrepen zijn, en dat doet ook vermoeden dat de schrijver zelf in de horeca heeft gewerkt en dit wilde verwerken in een film voor extra realisme. Het is een prima verhaal, en vooral een mooi stukje tijdscapsule.