Turning Red
Plot
Meilin (Roalin Chiang) is een dertienjarig Chinees-Canadees meisje dat onder het wakend oog van een overbezorgde moeder (Sandra Oh) probeert zichzelf te ontdekken. Als ze na een zeer emotioneel en beschamend moment meemaakt waarin ze haar emoties probeert te onderdrukken verandert Meilin in een reusachtige rode panda, en komt ze erachter dat er een vloek op haar familie rust. Ze moet proberen een maand te overleven, totdat er een rode maan in de lucht verschijnt en een ritueel uitgevoerd kan worden zodat de panda niet meer tot uiting kan komen, maar ondertussen spelen er persoonlijke redenen voor Meilin om niet alleen maar thuis te zitten wachten totdat de vloek opgeheven kan worden.
Wanneer wil je de film kijken?
De film is luchtig, lief en heeft veel elementen van anime. Als je tegen een beetje overdreven animatie kan en af en toe om slapstick kan lachen is Turning Red een aanrader.
Recensie
Turning Red is leuk, mooi gemaakt en heeft veel humor. De stijl is vrij uniek, en combineert de schitterende Pixar animatie met een Oosterse animé stijl. Wat dat betreft deed het me wel wat denken aan Big Hero 6, maar in plaats van een superhelden verhaal gaat Turning Red meer voor een kleiner en intiemere stijl. De film gaat helemaal over de moeite die een klein meisje die door de pubertijd heen gaat, te maken heeft met haar veranderende lichaam, en het typische tienerverzet tegen haar moeder. Ze wordt volwassen, ze voelt zich volwassen, en ze wil graag haar eigen persoon worden. Het conflict ligt er niet in dat iemand de wereld wil overnemen en Meilin de wereld probeert te redden, maar over hoe Meilin en haar eclectische groep vriendinnen graag concertkaartjes willen kopen die hun ouders niet voor ze willen betalen. Dit kleine, persoonlijke thema geeft de film een luchtige en humoristische sfeer met aandacht voor meerdere thema's en meerdere goede lessen voor jonge kijkers. Ik hoorde een aantal mensen die het niet een echte Pixar-film vonden, maar ik denk dat dit juist een stap in de goede richting is voor het filmhuis. Het onderwerp is in essentie alledaags, en krijgt een fantasierijke interpretatie. Je ziet volgens mij weinig tot geen films over de eerste menstruatie van een tienermeisje, en al helemaal niet geschreven door vrouwen en gemaakt voor een de doelgroep die de veranderingen ook daadwerkelijk doormaken. Kleinere, goed uitgevoerde films die vermaken en mooie lessen leren zijn voor mij altijd geweest waar Pixar in uitblonk, en hiermee onderscheidt het zich ook van de Disney prinsessen films. Praten over mentale problemen zoals in Inside Out of de dood in Soul is erg lastig om op een manier te doen zodat kinderen het ook kunnen begrijpen, maar Pixar geeft ouders een handvat om deze dingen bespreekbaar te maken. Ik hoop dat ze dan ook doorgaan met dit soort films, vooral als ze je aan het lachen kunnen maken zoals Turning Red heeft dat doet.
Spoiler analyse
Regie en script
Regisseur Domee Shi is geen onbekende bij Pixar, en bewijs dat talentvolle mensen binnen een organisatie gewaardeerd en erkend kunnen worden. Na gewerkt te hebben aan storyboards voor verschillende films regisseerde ze de korte Pixar-film Bao, een film waar deze nieuwe Turning Red duidelijk zijn ontstaan aan dankt. Ook in Bao wordt er de focus gelegd op een Chinees-Canadese moeder die moeite heeft met het loslaten van haar kinderen, een thema dat ook stevig terugkeert in Turning Red. Wat Shi heel goed doet in haar eerste avondvullende film is montages en humor. De timing van de editing is strak en grappig. De wanhoop van een gefrustreerd tienermeisje die over alle problemen die voor haar op dat moment bestaan aan het uitrazen is op haar kamer kan humorloos of erg dramatisch zijn, maar Shi weet dit helemaal naar haar hand te zetten en de absurde chaos in een tienerbrein schitterend te verwezenlijken. Het is duidelijk dat Domee Shi veel uit haar eigen leven haalt, zoals haar Chinees-Canadese achtergrond dus, en haar liefde voor anime komt goed uit in haar nieuwste film. Als kijker voelde ik ook dat dit een film was geschreven en geregisseerd door vrouwen, die moeilijke onderwerpen als menstruatie en het leven van een tienermeisje subtiel maar ook eerlijk aan het licht brengen. Ook vrouwelijke vriendschap, die vaak minder representatief te zien is in Hollywood films dan mannelijke bromances, heeft een grote rol in de film. Sterker nog: Haar vriendinnen zijn voor Meilin meer een houvast dan haar biologische familie. Als ze een safe-space nodig heeft dan denkt ze aan de lol die ze heeft met haar maatjes, en dat is jammer genoeg een zeer verfrissende blik op vrouwelijke kameraadschap. Haar vriendinnen zijn dan ook leuk geschreven. Allemaal andere persoonlijkheden die op de één of andere manier toch een vriendengroep kunnen vormen. Het zijn niet cliques waarin dezelfde soort mensen naar elkaar toe trekken, en dat voelt ook natuurlijker en echter dan veel andere tienerrelaties die je ziet in films.
De rode panda speelt natuurlijk een belangrijke rol in de film, maar is veelal een metafoor voor iets anders. Als de panda in beeld komt dan is dat grappig, schitterend geanimeerd en voelt de film direct vrolijker. De panda staat dan ook voor de individualiteit van Meilin. Toch voelt het daarom vreemd om de moeder van Meilin een kwaadaardige vorm van de panda te geven. Dit is dan wel een boeiende parallel, maar geeft tegelijkertijd ook aan dat het soms goed is om de innerlijke zelf te onderdrukken. Een vrouwelijke producent van de film, Lindsey Collins, stelt juist dat de film moet laten zien dat vrouwen in de moderne samenleving vaak gedefinieerd worden als “te emotioneel.” Dat klopt ook wel, en de boodschap is luid en duidelijk in de film, maar wordt toch iets ondermijnd door de moeder verhaallijn. Dit, samen met het vreemde formaat van de moederpanda, maakte de film dan ook net wat minder. Het einde voelde daarmee wat minder krachtig.
Een heel grappig element is de muziek, want Meilin is volledig weg van fictieve boyband 4*Town. De muziek is geschreven door Billie Eilish en haar boer Finneas O’Connell (die zelf ook één van de bandleden inspreekt) en klinkt precies zoals een boyband uit de jaren 2000 zou moeten klinken. Het is wel vreemd dat specifiek voor de setting 2002 is gekozen. Ik neem aan dat dit is omdat Shi dan meer van haar eigen jeudd in het karakter kon stoppen, maar het werkt in ieder geval om de boyband-craze uit die tijd mee te nemen in het verhaal.
Acteerwerk
Het is erg leuk dat een dertienjarig meisje de panda ook echt heeft ingesproken. Rosalie Chiang is energiek, grappig en verpersoonlijkt het karakter van Mei-mei. Het is haar eerste film, maar zo voelt het niet. Er klinkt zelfverzekerdheid door in haar stem, zelfs als ze met actrices vergeleken wordt die veel meer ervaring hebben en haar vriendinnen spelen. De vriendinnen waren erg grappig, en allemaal hadden ze een duidelijk karakter. Ava Morse als Miriam vond ik wel de duidelijke uitspringer, maar dit komt ook omdat Hyein Park (Abby) en Meitreyi Ramakrishnan (Priya) vooral de punchlines kregen en niet per se de beste vriendinnen rol vervulden. Samen zijn ze echt een groepje giechelende kwebbelende meiden, en ze zijn zeer vermakelijk om naar te luisteren.
Sandra Oh als de moeder is een bekende Chinese (stem)actrice en was voor het laatst te horen in Raya and the Last Dragon. Die ervaring hoor je dan ook terug, en de onzekerheid en zorgen hoor je goed in haar stem. Ze heeft ook een oprechte relatie met haar dochter, en dat komt goed naar boven in het acteerwerk. Het is bijna niet voor te stellen dat ze niet samen hun dialogen hebben opgenomen, maar ik begreep dat ze Rosalie pas tijdens de perstoer echt heeft ontmoet. Ik denk dat het met een andere actrice niet had gewerkt. Er zijn leuke kleine rolletjes voor James Hong en Orion Lee, die naar verwachting goed de vader en de opa spelen, maar volledig worden ondergesneeuwd door de vrouwen in de film.