The Dig
Plot
In 1939 wil Mrs. Pretty (Carey Mulligan) een grafheuvel op haar land laten uitgraven door een archeoloog. Hoewel niemand hier de waarde van in lijkt te zien is Basil Brown (Ralph Fiennes) bereid om de grafheuvel te onderzoeken. Wanneer hij een grafschip vindt neemt de interesse toe van verschillende universiteiten, en begint de race tegen de klok om het schip op tijd uit te graven voor de dreigende oorlog begint.
Wanneer wil je de film kijken?
Je moet wel klaar zijn voor een redelijk emotioneel verhaal en traditionele drama, maar het is vooral een leuke kijk in het pre-oorlogse Engeland.
Recensie
De film had een zeer vreemde combinatie van verschillende genres, en ik denk niet dat er genoeg boeiends in zit om zijn bestaan te verantwoorden. De film begint met een boeiende kijk in de archeologische wereld van 1939 en de interne elitaire strijd tussen klassen in het algemene Engelse educatiesysteem. Het is sfeervol in beeld gebracht, en voelde een beetje als een documentaire. Daarna, zodra de opgraving echt begint en een team van geleerden mee komt helpen, begint de typische drama en liefdesperikelen tussen alle bijpersonages. Hiermee wisselt de film van toon, en die disbalans blijft een rol spelen in de rest van de film. Dit is wel erg jammer, want de cinematografie is mooi en de muziek is meeslepend. Ook het personage gespeeld door Ralph Fiennes was sympathiek en zijn relaties met het huishouden was een drijvende kracht voor de hele film. Als er een half uur afgesneden had kunnen worden van de film dan had ik het niet gemist. Omdat het dus een beetje lang voelt en de focus in de tweede en derde akte verloren gaat is het slechts net een voldoende.
Spoiler analyse
Regie
Regisseur Simon Stone heeft nog niet veel films op zijn naam staan, en ik kreeg het idee dat hij zijn creativiteit nog niet helemaal de losse loop durfde laten. Wat de plaatjes betreft zit het wel goed, en hij kan een schitterende sfeer creëren. De wereld van 1939 komt helemaal tot leven, en de manier waarop de mist en de regen gebruikt worden om te laten zien hoe ruw de wereld is waar de karakters zich in begeven is slim gedaan. Ook de rustige stille momenten waarop Basil Brown aan het reizen is waren erg krachtig, en ik had zelf graag ook door die werelden heen kunnen reizen. Het is jammer dat Stone niet meer manieren vond om de verhalen mooi in elkaar te laten passen. De toon van een historisch drama wordt heel erg doorgetrokken in de jonge romantische relatie tussen Lily James en Johnny Flynn, waardoor hier niet heel veel kracht in zat en ik me vaker afvroeg waarom het me iets moest doen. Ook de actie-elementen, als het vliegtuig neerstort, is niet op de meest boeiende manier geschoten, en de nadruk lag vooral op de symboliek hiervan. Een jonge man die zijn eigen keuzes, het inschrijven voor de vlieg brigade in de tweede wereldoorlog, was belangrijker dan de beelden van een neerstortend vliegtuig. Het idee van een eenduidige toon vond ik wel fijn, maar de balans tussen de verschillende filmsoorten en verhaalsoorten kon ik niet echt vinden.
Acteerwerk
Carey Mulligan vond ik sterk als een krachtige vrouw die haar leven de moeite waard probeert te maken voor haar overlijden. De relatie met haar zoontje was aangrijpend en de manier waarop ze kracht probeerde uit te stralen terwijl ze steeds zieker werd was mooi gespeeld. Jammer dat ze in het laatste deel van de film steeds minder te doen had. Ik had de relatie tussen haar en haar neef Rory Lomax ook wel wat meer willen verkennen. Johnny Flyn speelt die neef, en hij doet het ook goed voor de schermtijd die hij krijgt. Ook in hem zit iets dubbels, omdat hij onbevreesd probeert te zijn maar eigenlijk erg bang is om het leger in te gaan en een simpele aardige jongen is. Hij had dus van mij wat meer tijd op het scherm door mogen brengen, en dan vooral als een familielid van de Pretty’s waar het zoontje een les van kan leren.
Ralph Fiennes doet een heerlijk accent, en het voelt alsof hij thuis is in een vooroorlogs Engeland. Ik geloofde alles wat hij zei toen hij op het scherm was, en dat is mooi want zijn karakter moest er ook één zijn van ‘niet lullen maar poetsen’. Heel slim, maar wel een gewone man die hoopt zijn passie over de kunnen brengen op anderen. Hij maakt de film wat mij betreft de moeite waard om op te zetten, zelfs al is het verhaal vaak niet zo boeiend.
Script
Het is duidelijk een verfilmd boek, waarbij veel personages hun eigen POV hoofdstukken krijgen. Dit is in de film niet echt mogelijk, waardoor ik vaker afgeleid was door de nieuwe persoon die gevolgd wordt door de camera. Er is niets mis met een liefdesdrama waarin Lily James verliefd wordt op Johnny Flynn, wat mooi uitkomt omdat haar relatie met een homoseksuele man toch niet helemaal bleek te werken. Toch is zo’n subplot afleidend voor de leidende relatie van de film: Die van Ralph Fiennes en Carey Mulligan. Edith Pretty probeert het meeste uit de laatste maanden van haar leven te halen, en haar zoon een paar lessen mee te geven voor na haar dood, en Ralph Fiennes is de enige die in haar gelooft. De kanker die Pretty steeds meer in haar greep heeft en de manier waarop de stoïcijnse Basil Brown hiermee omgaat kan makkelijk de hele film dragen, waardoor een romantisch subplot niet echt veel bijdraagt. Tevens vond ik de poging van de schrijvers om een potentiële romantische relatie tussen Pretty en Brown voor te stellen wat simpel en iets wat oneerlijk voelde. Mogelijk was er dus te weinig in het verhaal om een volledige film te verantwoorden, of hadden subplots beter uitgewerkt moeten worden in een miniserie. Voor nu zie ik de film toch als een verkeerd gekozen medium.