Fresh
Plot
Noa (Daisy Edgar-Jones) Heeft het gehad met de hele date-ervaring, tot ze Steve (Sebastian Stan) ontmoet die haar weet te versieren. Als ze samen een weekendje weggaan wordt het Noa snel duidelijk dat Steve toch niet degene is die dacht, en dat hij er vreemde gewoontes op nahoudt waar ze zelf ook nog wel eens het slachtoffer van kan worden.
Wanneer wil je de film kijken?
Het is duidelijk een thriller film, zelfs al kan het eerste half uur je nog van iets heel anders overtuigen. Kijk het dus alleen als je tegen een nare sfeer en hoge spanning kan.
Recensie
Na het eerste half uur te hebben gezien vond ik de film lief, leuk en aandoenlijk, maar toen het echte plot losbarstte zat ik non-stop met geklemde kaken en verwrongen gezicht. Het is een film met twee duidelijke helften, en ik zou niet meer dan dat willen zeggen omdat het verrassingseffect juist de kracht is van Fresh. De balans tussen spanning, donkere humor en mysterie werkte precies goed. Alhoewel de film zelf duidelijk geen groot budget had en een kleine cast was het een zeer effectief geschoten film die je de hele tijd op het puntje van je stoel houdt. De film laat je constant laat raden wat er gaat volgen, waardoor ik soms wel de tijd had om gruwelijkere dingen te bedenken dan er daadwerkelijk op het scherm kwamen uiteindelijk. Soms voelde dit een beetje als een anticlimax, maar dan was er gelukkig vaak wel snel weer een nieuwe spanningsboog die de druk erop hield. Meer dan één keer gebeurde er dingen die ik ongeveer maar niet helemaal aan zag komen, dus het was ook een film van kleine verrassingen waar je open voor moet staan. Vooral de constante spanning en unheimische sfeer was erg sterk gedaan, en de momenten van horror waren zeker zowel geslaagd als gelaagd. Het verhaal had soms wel iets verder mogen gaan van me, en het einde was vooral nogal standaard vergeleken met de rest van de film. Toch een grote verrassing, waar ik zo weinig mogelijk over zou proberen te lezen voor je de film gaat kijken. Laat het je vooral overkomen, en dan is het genieten geblazen.
Spoiler analyse
Regie
Mimi Cave is slim omgegaan met de beperkte sets die ze nodig had en de focus op karakters. Het isolement die je voelde deed me soms denken aan Get Out, en dreiging van vreemde lichamelijke marteling deden me denken aal Tusk van Kevin Smith. Die laatste ging wel weer erg ver, en deze film bleef smaakvoller in zijn uitvoering. De close-ups van de voedselproductie, de smakkende gezichten vol in beeld, en de enge onheilspellende sfeer die na een half uur in de film niet meer weggaat is geniaal gedaan. Ook het feit dat pas na een half uur de titel van de film en de voortitels in beeld kwamen was erg slim, en laat zien hoe bewust de keuze was. Tot dit moment was het een oprecht sexy en romantische komedie, en je leefde al helemaal mee met Noa, en daarna verandert de film in een pure thriller. Ondertussen ben je al een beetje verliefd geworden op Noa, dus alles komt extra hard binnen. Dat er daarnaast ook een kleine detective verhaallijn is die in de achtergrond speelt zorgt dat de toon de hele tijd mooi kon wisselen en opbouwen, waardoor je telkens weer in een nieuwe spanningsboog kwam. De snelle edits die af en toe de rijke carnivoren lieten zien waren bijna grotesk en vaak voelde ik een licht-arthouse muziekkeuze, die ook bij hebben gedragen aan de serie van verrassingen. Ik dacht in tweede akte ook steeds meer terug aan de eerste akte, want de thema’s zijn geweldig geïntroduceerd in het eerste half uur van de film, maar worden pas logisch als je weet waar het heen gaat. .Dit was de eerste avondvullende film van Mimi Cave, maar dat merk je er niet aan af. De korte films die ze eerder heeft geregisseerd hebben haar duidelijk goed voorbereid op de sprong naar full feature, en ik ben zeer benieuwd waar ze hierna mee komt.
Acteerwerk
Sebastian Stan mag helemaal los gaan als Christian Bale in Psycho, waar hij me ook vaker aan deed denken. Hij had hier duidelijk inspiratie uit gehaald, maar gaf daar een eigen mooie draai aan. Hij speelde charmant, maar kon ook dreigend en eng erg goed hebben als acteur. Normaal zie je hem meer als een ruwe bolster blanke pit, maar hij gaat duidelijk voor een uitbreiding van zijn filmografie met de rol van Tommy Lee in Pam & Tommy, en nu een carnivoor in Fresh. Hij is door deze steppen in mijn ogen wel flink in aanzien gestegen.
Daisy Edgar-Jones weet in no-time de kijker voor zich te laten vallen. Het is gewoon een jonge vrouw die wat zekerheid en geluk zoekt, maar alle mannen zijn eikels. Ik moest heel erg lachen om de eerste date die we zien, want ze probeert gewoon zichzelf te zijn maar krijgt zelfs de deur in haar gezicht geworpen. De timing van Edgar-Jones is hier heel erg goed, en haar angst en pijn in het tweede deel van de film waren voelbaar. Ik heb haar hiervoor nog niet eerder gezien, maar ze heeft heel veel potentie als ik dit zo zie.
Script
Thema’s van misogynie in de moderne samenleving is een contemporaine en blijft een belangrijke les voor iedereen Ik denk dat de film er nog voorzichtig mee omgaat, en de parodie van de eerste akte en het dateleven wordt vooral gespeeld voor de humor, maar toch voelt het ook als een waarschuwing, De dominantie van de ‘Chad’s’ in deze wereld die misbruik maken van vrouwen terwijl ze dat zelf niet zo zien is ook kwaad makend. Ik denk dat de draai richting echt fysieke horror als de extreme vorm van vrouwen als lustobjecten zien daarmee extra sterk is. Het script is slim, en zit vol kleine verwijzingen en forshadowing, Dit is allemaal slim gedaan door Lauryn Khan, die duidelijk zelf een heel aantal slechte dates heeft doorgemaakt. Het is net even jammer dat het einde niet heel sterk is, en dat een aantal conclusies ontbreken. Ik neem aan dat het vluchten van de barman moest duiden op de zwakke single man die zegt dat hij er helemaal voor een vrouw is maar eigenlijk wegrent wanneer het erop aankomt, maar dat was wat zwak uitgewerkt. Ook de vrouw van Steve vond ik wat minder geschreven, omdat het even leek alsof ze een slachtoffer was en toen leek ze weer meer een medeplichtige. Volgens mij zat hier een goed idee achter, maar kwam dit net niet goed tot zijn recht. Op de conclusie na vond ik de boodschappen wel sterk, en het verhaal heel slim in elkaar steken. Ik hoop dat ze zat andere ideeën en frustraties heeft waar ze een horrorfilm over kan schrijven.