Girlfriend’s Day
Plot
Ray Wentwort (Bob Odenkirk) is een getalenteerde maar ongelukkige kaarten schrijver die probeert zijn leven weer op de rit te krijgen. Hij wordt ontslagen van het Hallmark-achtige bedrijf waar hij korte en pakkende romantische slogans voor schrijft, maar het bedrijf probeert hem terug te krijgen als de staat Californië een nieuwe romantische feestdag aankondigt: Girlfriend’s Day.
Wanneer wil je de film kijken?
De film heeft een moderne film-noir film en is, ondanks de korte duur, een langzame film. Als je zin hebt in een meanderende film met een makkelijk verteerbaar verhaal kun je Girlfriend’s Day prima opzetten.
Recensie
Hoewel de film niet te lang duurt, met een korte anderhalf uur aan schermtijd, voelt de opbouw wel erg traag. Er gebeurt niet heel veel in de eerste helft van de film, maar de derde akte gaat vrij snel en is leuk om te kijken. Ik kreeg vaak een modern noir gevoel, zoals in The Big Lebowski of The Nice Guys, maar dan met iets minder duidelijke stijl. De protagonist overkomt van alles, zonder dat hij zelf grip op de situatie heeft, en het publiek komt pas achter de onthullingen in de film wanneer de hoofdpersoon hier ook zelf achter komt. Bob Odenkirk werkt hier goed voor als hoofdpersoon, want hij heeft een bepaalde oprechtheid. Zijn karakter is nogal een zielig geval, en hij speelt dit vrij open en kwetsbaar. Het idee achter de film en het acteerwerk is prima, maar de opbouw voelt wat doelloos en de toon van de film is inconsequent. Als er meer specifieke stijl in de film zat, of het laatste half uur van de film iets was uitgebreid, had ik de film meer gewaardeerd. Nu voelt het als een prima film om op te zetten als je een lang uurtje niets te doen hebt, maar niet een film om specifiek op te zoeken.
Spoiler analyse
Regie
De regisseur, Michael Paul Stephenson, heeft niet genoeg ervaring om de film een fijn ritme te geven. Er ligt veel nadruk op de eerste helft van het verhaal, waarin Ray Wentwort dieper in de put raakt, zijn baan verliest en depressief op de bank weg vegeteert. Hier is wat ruimte voor komedie, maar vooral tragedie met een traag tempo en loopt niet lekker over in de tweede akte. Hier krijgt Ray een nieuwe liefde en lijkt zijn leven een positieve draai te krijgen, en de film slaat helemaal om qua toon. Dan is er een derde akte, waarin de toon wat duisterder wordt, en er veel onthullingen zijn voor Ray en er reële dreiging is. Dit voelt iets meer als een thriller of een actiefilm, en deze drie toon wisselingen zijn een beetje vreemd en halen het tempo uit de film. Wel leuk is de wereld die is gecreëerd waarin er een vreemde focus is op het schrijven van kaarten als een poëtische kunst, maar dit is eerder toe te schrijven aan een goed script dan aan een strakke regie. Stephenson weet dus een boeiende wereld neer te zetten met een vreemde stijl, maar de toon niet vast te houden.
Acteerwerk
Bob Odenkirk is een goede acteur, en speelt de rol zeer serieus. Hij weet door zijn achtergrond in komedie heel goed om de straight guy te spelen die iets overkomt. Daar zit de humor in: de situaties en niet de geschreven grappen. Iets wat ook werkt voor Odenkirk is de slim geschreven teksten die aantonen hoe slim zijn karakter is zonder dat hij erg arrogant overkomt. Zijn onderliggende depressie speelt hij erg mooi, maar de hoop die komt met nieuwe liefde doet hij ook goed. Over hem niets negatiefs te zeggen dus. Ook fijn om naar te kijken was Amber Tamblyn als de liefde interesse, alhoewel de onthulling van haar als een ingehuurde kracht van Big Romance Cards iets onrealistisch overkomt. Ze speelde een vrij realistische vrouw, die net geen manic pixie dream girl was. Dit maakte haar sympathiek, en dat ze dan uiteindelijk alleen een stuk gereedschap is voor een rijke man, vooral als je één van de weinige vrouwelijke rollen in de film hebt, voelt een beetje zwak. Toch ligt dit niet aan de actrice, die ik in meer grotere projecten zou willen zien.
Script
Het script is prima gedaan door drie schrijvers: Eric Hoffman, Bob Odenkirk en Philip Zlotorynski. Omdat Odenkirk mee heeft geschreven zijn zijn dialogen letterlijk op maat gemaakt, en dat is zeer fijn om naar te kijken. Het verhaal zelf is wat minder, omdat het een film was die te veel probeerde te doen. Eric Hoffman werkt het beste aan standaard komedies, maar krijgt hier niet echt de ruimte om over de flauwe jaren 00 stijl te gebruiken waar hij echt goed in is. De combinatie van verschillende elementen die nooit echt samensmelten tot een tonaal geheel vallen dus wat tegen, dus misschien had er in de focus van het schrijfwerk wat meer aandacht kunnen zijn voor de details en de overgang tussen aktes.