Gunpowder Milkshake
Plot
Sam (Karen Gillan) wordt door haar moeder (Lena Headey) in de steek gelaten als ze nog maar 12 jaar oud is. Haar moeder was een huurmoordenaar voor een criminele organisatie, The Firm, en Sam volgt in haar voetsporen. Jaren later is Sam tijdens een missie te ver gegaan, en heeft ze een verkeerd persoon vermoord. Als ze hierdoor geband wordt door The Firm, en onverwacht voor een meisje van acht moet zorgen komt ze haar moeder weer tegen en moeten ze elkaar al vechtend verdedigen en opnieuw leren kennen.
Wanneer wil je de film kijken?
Voor neon-verlichte actie en vooral redelijk matig spektakel moet je deze film opzetten. Het is niet echt de moeite om op te focussen, maar voor de achtergrond is het een prima filmpje. Zie het vooral als een stripboek wat tot leven komt.
Recensie
Het is jammer dat er meer stijl in de film zit dan dat er kwaliteit op het beeld verschijnt. De actie was niet slecht, en er zitten wat vindingrijke vechtscènes in de film, maar het verhaal en de uitvoering hiervan waren minder. De vergelijking met John Wick is misschien te makkelijk, maar het voelt wel alsof de film veel leent van deze filmwereld: Er is een ondergrondse zakenwereld waar alleen huurmoordenaars van weten, er wordt alleen in eufemismen over wapens gesproken, en het verhaal gaat voornamelijk over een sterke maar stille protagonist die goed is met wapens. Toch is de uitvoering minder, want de actie krijgt niet echt de hoofdrol en de dialogen voelen nogal houterig en droog aan. Als Sam bij haar ‘tantes’ aanklopt bijvoorbeeld, zijn de drie vrouwen zo duidelijk aan het acteren dat het me helemaal uit de film haalde. Het zijn zeker geen onervaren actrices, want Carla Gugino en Michelle Yeoh zullen veel mensen kennen, dus het is me een raadsel waarom ze ervoor kozen om zo afstandelijk en emotieloos hun tekst op te dreunen. Voor mijn gevoel waren dit de shots opgenomen tijdens de repetities, en zijn die gebruikt omdat de beelden toevallig goed waren. Ook het jonge meisje speelt een vreemde rol. Ze was acht, maar zag er voor mijn gevoel uit als een jaar of twaalf, en ik snap niet helemaal waarom ze dan niet de rol herschrijven naar een twaalfjarige. Het is leuk dat de hoofdrol en de meeste sterke rollen voor vrouwen zijn in de film, maar Gunpowder Milkshake heeft de kans gemist om dan ook de meeste tegenstanders vrouwelijk te maken, waardoor de film voor mij ook niet echt een sterk feministisch standpunt inneemt. Al met al dus veel gemiste kansen, maar wel af en toe lekkere actie en mooie beelden. Als je een betere versie van de film uit hetzelfde jaar wil zien dan zou ik Kate opzetten.
Spoiler analyse
Regie
Het kleurgebruik en de cinematografie waren vaak spannend en goed bedacht. Het leek meermaals alsof regisseur Navot Papushado een graphic novel heeft geschreven en daar een plaatje uit haalde voor een shot. Het is daarom jammer en extra frustrerend dat ook de acteurs voornamelijk de focus legden op hoe ze eruit zagen, en minder op hoe hun acteerwerk was. Ik geloof dat als je een still neemt van de film, dat het dan altijd een plaatje is om in de woonkamer op te hangen, maar er had meer gewerkt kunnen worden met de manier waarop de acteurs hun teksten voordroegen. Daarnaast probeert de regisseur soms iets te vaak het balanceerkoord te bewandelen met aan de ene kant een extreme fantasierijke film zoals je zou verwachten van een Quentin Tarantino, en aan de andere kant een wat realistischer verhaal zoals ze in John Wick of Atomic Blonde neer proberen te zetten. Hier verliest Papushado vaak zijn evenwicht, en landt af en toe aan de ene of de andere kant. Dit zorgt voor een beetje een warrige toon, en haalt het ritme uit de film. De dialoog scènes waren vaak droog en te saai, waar de actie dan weer zeer kleurrijk en over de top was. Daar had de balans dus beter tussen gemoeten.
Acteerwerk
Karen Gillan is geen slechte actrice, maar toch komt ze in deze film nogal houterig over. Haar emotie ontbreekt volledig, maar dit voelt niet oprecht. Het is niet alsof ze afgestompt is door jaren moord werk te hebben gedaan, maar het voelt eerder alsof haar gevraagd was om emotieloos te acteren. Dit geldt vreemd genoeg ook voor Michelle Yeoh en Carla Gugino, die allebei spelen alsof ze net hun teksten hebben gelezen. Dit alles is jammer, maar het is ook frustrerend omdat je weet dat er goede acteurs achter de rol zitten. Het is ook frustrerend omdat ze Lena Headey als voorbeeld hebben, die precies laat zien hoe je emotieloos moet spelen terwijl je het onderliggende pijn en het inhouden van haar karakter kan zien.
Karen Gillan heeft ook een aantal boeiende vechtscènes, die grappig en bruut kunnen zijn. Toch werd ik er helemaal uitgehaald toen ze begon te vechten met lamme armen. Ze leek in het begin best goed te kunnen faken dat haar armen het niet deden, maar dit werd door de scène heen steeds minder goed gedaan. Als ze een salto maakte bewogen haar armen vaak mee, en ik vroeg me af waarom ze hier niet meer aandacht aan konden besteden. Misschien niet de schuld van Gillan, maar het is wel iets waar ze in uit had kunnen blinken en het karakter beter had kunnen maken dan het nu was.
Script
Het hele idee van een ziekenhuis speciaal voor huurmoordenaars waar een actiescène in plaatsvind is niet slecht, maar wel nog maar een paar jaar geleden gedaan in Hotel Artemis. De diner waar een over-de-top actiescène in plaatsvind met veel kleuren en slo motion is net gedaan in Kingsman 2: The Golden Circle. Dit lijkt op geïnspireerd stelen, maar is ook waar Gunpowder Milkshake het meest leunt op John Wick: De ondergrondse misdaadwereld met bovengrondse locaties. Het is de hele tijd duidelijk waar de inspiraties vandaan zijn gekomen voor de locaties, en daarom niet echt origineel of spannend. Na John Wick 2’s Sommelier en Baby Driver’s Butcher hoef ik echt niet ook nog een bibliothecaresse te zien die wapens beschrijft met boek metaforen. Het is eerder gedaan, en beter gedaan. Er was dus weinig tot geen echte vernieuwing, en het script had harder moeten werken aan de moeder-dochterrelatie in de film om hier iets meer van te maken.