Vivo
Plot
Ik Cuba speelt kinkajou Vivo (Lin-Manuel Miranda) samen met zijn eigenaar/vriend Andrés (Juan de Marcos González) straatmuziek. Ze leven een content leven tot Andrés overlijdt en Vivo met de hulp van het nichtje van Andrés, Gabi (Ynairaly Simo), zijn laatste wens in vervulling brengen.
Wanneer wil je de film kijken?
Voor de mooie beelden en het luchtige plot kun je deze film opzetten voor kinderen of op de achtergrond. De liedjes zijn dan ook nog de moeite waard. Als je zin hebt in een iets volwassenere film dan zou ik hem niet opzetten.
Recensie:
De film is een aandoenlijk verhaaltje met leuke animatie en sterke muziek. Het is de eerste Sony musical animatie, en het is wel duidelijk dat ze nog hun stijl proberen te ontwikkelen. Het midden van de film wordt wat trager, en de karakters zijn niet heel subtiel en voelen nogal geschreven. Gabi is soms leuk en energiek, soms wat depressief vanwege haar positie in de sociale rangorde van haar school en forceert haar individualiteit naar voren als een schild, maar ik voelde niet echt met haar mee. Vivo als hoofdpersoon was een schattig diertje, maar had ook veel nare eigenschappen. Omdat we deze twee vooral volgen heb je af en toe geen zin om ze te steunen, en dat is een probleem voor een anders luchtige kinderfilm. De liedjes waren mooi, maar mogelijk zat er wat herhaling in. Ondanks dat ik veel kritiek heb gelezen vond ik het nummer My Own Drum grappig en goed gemixt door Missy Elliott. Ik geef hem net boven een zes, en ik hoop dat de volgende musical animatiefilm van Sony, net iets duidelijker weet waar het voor wil gaan.
Spoiler analyse:
Regie
Het kleurgebruik was mooi, en de verschillende achtergronden, van een moeras tot Miami by night, waren mooi in elkaar gezet, maar voelden vaak als een willekeurige nagedachte. De opvolging was wat onnatuurlijk en geforceerd. Kirk DeMicco heeft hard samengewerkt met Roger Deakins, de Oscar winnaar voor 1917 en Blade Runner 2049 maar ook cinematograaf voor Fargo, The Shawshank Redemption, O Brother, Where Art Thou?, Prisoners en Sicario. Ik denk dat hij de grootste reden is dat er meer stijl is dan inhoud in de film, en dat er minder aandacht was voor de logische ontwikkeling van scènes en meer voor de juiste belichting op elke plas water. Het kruit was misschien ook snel verschoten met de oner in het begin van de film, waarbij een gevoel opgewekt had moeten worden van echt live een optreden zien. Dit werkte wel om me in de film te krijgen, maar diezelfde aandacht leek te verslappen in latere delen van de film.
Acteerwerk
Een aantal mensen deden hard hun werk. Hoewel ik haar karakter vaak iets te ver vond gaan op het irritatieniveau deed Ynairaly Simo het erg goed. Ze zong fijn en ze had op de goede momenten wel echt de essentie van een hyperactieve pre-teen vast. Lin-Manuel Miranda doet het vooral goed tijdens zijn liedjes, want er zijn weinig mensen die op zijn manier en met zijn ritme de raps hadden kunnen doen. Hier merk je ook dat hij de muziek zelf heeft geschreven, want het past helemaal bij hem.
Script
Het plot was eigenlijk te dunnetjes voor een hele film. Er gebeurde veel dingen met veel kleur op beeld, maar dit maakt nog geen boeiend, diepgaand en gelaagd verhaal. Het is prima voor kinderen, maar het ontbreekt de film aan de Disney-esque aandacht voor de ouders die de film meekijken. De muziek was goed geschreven, en daar hangt de film ook van aan elkaar. De liedjes lijken bedacht voor het plot, en de rest was meer bijzaak. Ik had wel gelezen dat er hele nummers last-minute zijn bijgeschreven. Dit voel je ook wel in de film. Het is dus niet strak geschreven en van tevoren uitgedacht. Er leek meer ruimte te zijn voor creatieve expressie in het midden van de film. Dit werkt volgens mij beter bij toneelstukken en musicals, waar je elke avond aan de kunst bij kan schaven tot het een hoger niveau bereikt, maar voor een film maak je daarmee meer rommeligheid.
Bron: Slash Film, Sony Pictures Fandom, The Wrap
Publicatiedatum: 01-02-21